مدیرعامل شرکت پایدار کشت هوش خاورمیانه: فن‌نما می‌تواند زمینه‌ساز تقویت قوانین جهش تولید در استان‌ها باشد

مدیرعامل شرکت «پایدار کشت هوش خاورمیانه» معتقد است که نمایشگاه فن‌نما می‌تواند به عنوان پلتفرمی مؤثر برای تقویت قوانین جهش تولید در استان‌ها عمل کند.

پروانه عسگری‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌نما، درباره فعالیت‌های شرکت «پایدار کشت هوش خاورمیانه» اظهارکرد: شرکت ما در حوزه کشاورزی دقیق و هوشمند فعالیت دارد و با تلفیق رشته‌های مختلف مانند هوش مصنوعی، سنجش از دور، نرم‌افزار، مخابرات و برق و الکترونیک، یک سیستم جامع را توسعه داده‌ایم.

وی ادامه داد: در این راستا اپلیکیشن آنلاینی که ارائه کرده‌ایم، اطلاعات مربوط به آب، خاک، گیاه و اتمسفر و سیستم آبیاری را به‌صورت یکپارچه توسط هوش مصنوعی و مدل‌های گیاهی پردازش می‌کند و در نهایت، برنامه‌ای هوشمند برای آبیاری و بهینه‌سازی کشاورزی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد. جامعه هدف ما کشت و صنعت‌ها و کشاورزان هستند که از این سیستم می‌توانند بهره‌مند شوند.

عسگری‌نیا در خصوص نمایشگاه فن‌نما یادآور شد: سال گذشته در حاشیه نمایشگاه فن‌نما، جلسات بسیار مفید و سازنده‌ای با حضور نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد.

وی افزود: معتقد هستم که اگر امسال نیز افراد و نمایندگان معاونت علمی و فناوری در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان در این جلسات حضور داشته باشند، این فرصت مغتنمی برای علاقه‌مندان به علم و فناوری خواهد بود. حضور این مسئولان در نمایشگاه، آنها را با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان آشنا کرده و به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در اصفهان کمک شایانی خواهد کرد در حالی که نمایشگاه سال گذشته کمی کم‌رونق بود، انتظار می‌رود امسال با هدف‌گذاری مشخص و برگزاری تخصصی، نمایشگاه موفق‌تری داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت «پایدار کشت هوش خاورمیانه» با تاکید بر ضرورت آشنایی مسئولان و سازمان‌ها با فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تصریح کرد: مسئولان باید نه‌تنها با کارهای این شرکت‌ها آشنا شوند، بلکه در فرآیند تسهیل‌گری نیز نقش مؤثری ایفا کنند. یکی از چالش‌های اساسی این است که بیشتر سازمان‌ها در تهران مستقر هستند و با قوانین جهش تولید به‌خوبی آشنایی دارند؛ در حالی که این موضوع در استان‌ها چندان برجسته نیست با حضور و بازدید بیشتر از شرکت‌ها، این آشنایی می‌تواند تقویت شود.

وی خاطرنشان کرد: شبکه‌سازی میان شرکت‌ها می‌تواند به‌طور قابل توجهی تقویت شود و شرکت‌هایی که تاکنون کمتر شناخته شده‌اند نیز فرصت معرفی خود را پیدا کنند. اطلاع‌رسانی درباره تمامی رشته‌ها و یافتن بازار هدف یکی از چالش‌های اصلی است؛ اما این اطلاع‌رسانی می‌تواند به مشارکت بیشتر در نمایشگاه کمک کند.

مدیرعامل «پایدار کشت هوش خاورمیانه» همچنین گفت: از آنجایی که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های بین‌رشته‌ای فعالیت می‌کنند، نمایشگاه می‌تواند بستری برای تقویت این ارتباطات بین‌رشته‌ای باشد. مزیت نمایشگاه فن‌نما این است که تخصص‌های مختلف را در کنار هم قرار می‌دهد و می‌تواند روی ایجاد همکاری بین‌رشته‌ای شرکت‌ها متمرکز شود تا شرکت‌ها از این فرصت استفاده کنند.

عسگری‌نیا با بیان اینکه ما با همکاری پاویون دانشگاه صنعتی اصفهان در نمایشگاه امسال شرکت می‌کنیم، در پایان اظهار امیدواری کرد که قوانین جهش تولید در استان‌ها به درستی نهادینه شود و بتواند به توسعه فعالیت‌های بین‌رشته‌ای و ایجاد یک بازار گسترده‌تر برای شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند. همچنین، برگزاری جلسات تخصصی در حاشیه نمایشگاه فرصتی به شرکت‌ها می‌دهد تا خود را بهتر معرفی کرده و به نمایش بگذارند که این امر به‌طور مستقیم بر تأثیرگذاری نمایشگاه و شرکت‌ها می‌افزاید.