مخاطب شناسی فن نمایی، از نوجوانی تا جوانی

دانش آموزان و دانشجویان اصفهانی در خط مقدم بازدید از دومین نمایشگاه ملی فن نما ایستاده اند. آنها که در مقاطع مختلف تحصیلی از نخستین روز دومین نمایشگاه ملی فن نما پای ثابت بازدید از غرفه های نمایشگاه فن نما بوده اند، هم اکنون جزو شاخص های مهم مخاطب شناسی در زمینه نمایشگاه های تکنولوژیکِ کشور به شمار می روند.

به گزارش فن نما، دانشجویان و به ویژه دانش آموزان به طور معمول حتی پیش از ساعات آغاز به کار رسمی نمایش گاه، در گروه های پرتعداد به همراه اولیا و مربیان و یا اساتید خود در این رویداد فناورانه حضور می یابد.

بسته بزرگ آموزشی، به بزرگای نمایشگاه فن نما

در این رویداد، بازیگران اصلی زیست‌بوم فناوری و نوآوری شهر و استان گرد هم آمده‌اند و موضوعات مختلفی همچون محیط زیست، سلامت، شهر هوشمند، فولاد، خدمات شهری و دیگر حوزه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

حضور دانشجویان رشته های مهندسی از دانشگاه های مهم شهر اصفهان از دیگر نکات دانشی حائز اهمیت در این دوره از نمایشگاه است. مشارکت این دسته از بازدیدکنندگان از غرفه ها و تعامل در برخی رویدادهای بازِ تعاملی همچنین گویای ایجاد روحیه تیمی بالا در قالب یک بسته بزرگ آموزشی در نمایشگاه فن نما است.

مجموعه ای متنوع از خدمات و محصولات تکنولوژیک

بسیاری از غرفه داران حاضر در نمایشگاه، به ویژه کسانی که برای دومین سال متوالی در این رویداد شرکت جسته اند، باوردارند که این نمایشگاه می تواند مانند یک بسته بزرگ از خدمات متنوع در زمینه فن آوری و نوآوری، کارفرمایان کلان و کوچک را به خود جذب کند. آنها همچنین باور دارند که فن نما می تواند علاوه بر بازاری باز برای رصد فعالیت های اقتصادی دانش بنیان، به بنگاه بزرگی برای گردهم آیی ارباب فضل مبدل شود.

این نمایشگاه با حضور حدود ۱۵۰ شرکت دانش‌بنیان و واحدهای تحقیق و توسعه صنایع بزرگ و صندوق‌های تأمین مالی و همچنین مجموعه‌ای از رویدادهای مختلف از قبیل مسابقه ملی رباتیک، بازی‌سازی رایانه‌ای، رویدادهای سرمایه‌گذاری هم چنان در جریان است و سومین روز خود را پشت سر می گذارد.

 توانایی جذب نخبگانی، از نوجوانی تا جوانی

بازدیدهای میدانی و گفت و گو با این دسته از بازدیدکنندگان نشان می دهد نمایشگاه فن نما توانایی جذب نوجوانان و جوانان زیادی را در رشته های مرتبط با علوم و فناوری دارد.

این مسئله از آن رو حائز اهمیت است که شرکت های حضور یافته در نمایشگاه، به ویژه دانش بنیان‌ها می توانند الگوی مناسبی برای نمودار شدن راه ادامه تحصیل نوجوانان و تاسیس شرکت و تولید و طراحی محصول برای دانشجویان در سال های آتی باشد.

در این نمایشگاه بیش از ۴۳ رویداد مختلف از جمله سمینارها، چالش‌های معکوس و تجربه‌نوردی در بخش‌های مختلف به صورت روزانه برگزار می شود.

استمرار فن نما، هموار کردن مسیر تکنولوژی بومی

اساتید مدعو دانشگاه های متعدد کشور در زمینه آی تی و هوش مصنوعی، در سخنرانی های خود در قالب تجربه نوردی در زمینه فناوری، با اشاره به نقش تکنولوژی و جوانگرا بودن این فرمت، بر تمرکز مسئولان ذی ربط بر حوزه دانش بنیان ها و آموزش های مرتبط اذعان دارند.

نمایشگاه فن‌نما در وسعتی بالغ بر ۸۰۰۰ متر مربع در حال برگزاری است که حدود ۵۰ درصد آن را شرکت‌کنندگان شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل می‌دهند و مابقی شامل حوزه‌های آموزشی، حمایتی، صندوق‌های تأمین مالی، دانشگاه‌ها هستند.

اختصاص این فضا در این متراژ، در قیاس با فضایی که در سال گذشته به غرفه های اختصاص داده شده بود گویای نگاه ویژه دست اندرکاران فن نما به مقوله اختصاص سرانه فضایی است.

این موضوع، همچنین موجب تکثر شرکت کنندگان در حوزه های دانشی مختلف و متعدد است، موضوعی که شاید در نگاه اول اندکی دور از ذهن به نظر برسد اما دانش و ارزش و موضوعات میان رشته ای در خطی مستقیم به یکدیگر پیوسته اند.

شرکت کنندگان عمده اعتقاد دارند که پیوستگی و استمرار در زمینه برگزاری نمایشگاه در سال های آتی می تواند بر کسب و کارهای مختلف در این حوزه اثر گذار باشد.